Vul het e-mailadres van je woonaccount in en we mailen je een link om je wachtwoord opnieuw in te stellen.
Ontgrendel nieuwe functies en exclusieve inhoud, maak een account aan.
Fijn om je weer te zien! We hebben je gemist.
Vul het e-mailadres van je woonaccount in en we mailen je een link om je wachtwoord opnieuw in te stellen.
Door te registreren, ontgrendel je meer mogelijkheden, exclusieve features en gepersonaliseerde ervaringen.

Breng al je favoriete projecten en nieuwsberichten samen op één plek. Maak het eenvoudig om ze terug te vinden en te beheren, voor een moeiteloze ervaring.

Ontdek het gemak en de voldoening van een platform dat zich aanpast aan jou met intuïtief ontwerp en gebruiksvriendelijkheid.

Blijf geïnformeerd over jouw projecten door je in te schrijven voor onze nieuwsbrieven. Kies de projecten waarin je geïnteresseerd bent en ontvang regelmatig updates.
Geef aan in welke locatie je op zoek bent naar een nieuwbouwwoning en abonneer je op de regionale nieuwsbrief.

We hebben de mogelijkheid je persoonlijk uit te nodigen voor start verkoop van interessante nieuwbouwprojecten.

Met jouw huidig woonadres vinden we nieuwbouwprojecten bij jou in de buurt.
Op basis van de ingevulde locatie hebben we de volgende nieuwsbrieven gevonden.

We hebben de mogelijkheid je persoonlijk uit te nodigen voor start verkoop van interessante nieuwbouwprojecten.

Met jouw huidig woonadres vinden we nieuwbouwprojecten bij jou in de buurt.
Om je de beste informatie te geven, willen we graag weten wie je bent.

We hebben de mogelijkheid je persoonlijk uit te nodigen voor start verkoop van interessante nieuwbouwprojecten.

Met jouw huidig woonadres vinden we nieuwbouwprojecten bij jou in de buurt.
- Nieuws
- Stroomuitval: hoe los je dit op?
Je kent het vast: opeens is het donker of werkt een apparaat niet meer. Stroomuitval komt meestal voort uit overbelasting, kortsluiting of een storing in de gehele wijk. Met dit stappenplan ontdek je waar het probleem (door) wordt veroorzaakt en wat je kunt doen.
Een stroomstoring kan verschillende oorzaken hebben, allemaal met een andere oplossing. Waar het probleem zit, is soms lastig te bepalen. Ga daarom deze stappen langs om de oorzaak te achterhalen. Dan weet je daarna ook meteen wat je moet doen om het op te lossen!
Stap 1: Algemene stroomstoring
Een stroomstoring in de wijk, gemeente of regio kan jouw problemen veroorzaken. Controleer daarom eerst bij de buren of zij nog stroom hebben en of de straatlantaarns nog aanstaan. Staat dit allemaal uit? Dan heb je waarschijnlijk te maken met een regionale storing. Kijk op de website van de netbeheerder om te kijken of de storing al gemeld is. Hier zullen ook updates over de storing vermeld worden.
Stap 2: Kijk naar de zekeringen
Heeft de straat nog wel stroom? Dan is het zaak om je meterkast te controleren. Zorg dat je een groepenoverzicht bij de hand hebt of in de meterkast hebt hangen. Zo kun je als de stroom in de keuken uitgevallen is, bijvoorbeeld, deze groep bekijken. Als een schakelaar is omgeslagen of een zekering is doorgebrand, dan kan je de schakelaar weer om zetten of er een nieuwe zekering in zetten. Als de schakelaar hierna blijft staan of de zekering heel blijft, was dit de oorzaak van de stroomstoring en heb je het probleem nu verholpen. Ben je zelf niet heel vertrouwd met het vervangen van zekeringen, kijk dan of je hier een professioneel voor kunt inschakelen.
Stap 3: De aardlekschakelaar
Slaat de schakelaar weer om of springt de zekering weer kapot? Dan is het goed om te kijken naar de aardlekschakelaar. Deze schakelaar zorgt ervoor dat je niet onder stroom kan komen te staan. Zet alle schakelaars uit en draai de aardlekschakelaar van uit naar aan. Gebeurt er nog steeds niets? Dan is de aardlekschakelaar waarschijnlijk kapot. Schakel een specialist in om dit op te lossen.
Stap 4: Stroomgroepen
Schakel de aardlekschakelaar en alle groepszekeringen uit. Draai nu de aardlekschakelaar weer aan en één voor één de groepen. Springt de aardlekschakelaar er weer uit? Dan zit er waarschijnlijk een fout in die groep.
Stap 5: Opzoek naar het defecte apparaat
Heb je alle stappen doorlopen, maar heb je nog steeds geen stroom, dan is er waarschijnlijk een apparaat dat kortsluiting of overbelasting veroorzaakt. Haal alle stekkers uit de stopcontacten van de desbetreffende groep en steek ze er één voor één weer in. Vergeet ook de cv-ketel en eventuele ventilatie-installatie niet. Springt de zekering eruit bij een bepaald apparaat, dan heb je de boosdoener gevonden.
Extra tips bij stroomuitval
Soms moet je wachten tot de netbeheerder de stroomstoring oplost of tot de monteur komt. Daarom is het handig om altijd goed voorbereid te zijn op een mogelijke stroomstoring. Enkele tips voor als je te maken hebt met stroomuitval:
- Zorg voor een noodpakket, bestaande uit een zaklamp, extra batterijen en een radio. Ook lucifers, kaarsen en dekens kunnen geen kwaad
- Schrijf het gratis Nationaal Storingsnummer (0800-9009) op of bewaar deze in je telefoon
- Houd de koelkast en vriezer zoveel mogelijk gesloten, zodat je producten niet bederven
- Test de schakelaars in je meterkast het liefst twee maal per jaar. Zo kun je defecten al eerder signaleren